tisdag 13 oktober 2009

Kulturkrockar och skumma ord!

Ja, nu är det ju faktiskt såhär att jag är född och uppväxt i Lerum utanför Göteborg.
Att jag ramlade in i den här branschen va faktiskt rätt otippat! Men inte lika otippat vart det för alla de Ö-Bor vars föräldrar och farföräldrar säkert har sysslat med fisk på ett eller annat sätt!
Problemet är då att fiskhamnen är överflödig av dessa Ö-bor, och det har faktiskt blivit något av ett problem! Kulturkrockarna är ett faktum och man får vara på sin vakt hela tiden! Ö-borna har till och med utvecklat ett eget kodspråk för att kunna prata oss "landkrabbor" bakom ryggen!
Jag kommer nu att lista 5 st ord som du säkert stöter på ett flertal ggr hör nere i hamnen!

1. Vönna = Väder
ex. Vilket Vönna vi har idag då!

2. Räga = Räka
ex. Vilken grann Räga!

3. Räjjer = Räkor
ex. Vi har fem backar räjjer kvar

4. Skiönn = Sjön
ex. Rakt ner i skiönn!

5. Båd = Båt
ex. Jag ska köpa en ny båd

Alltså, en hel mening kan lätt vara!

Vi ska ta båden ut på skiönn och fiska lite grann räga, om det blir skidd(skit)Vönna blir det nog inga Räjjer att sälja imorgon!

Skummt va?

// Henke

4 kommentarer:

  1. Åja åja... Vart en jobbi helg mä allt stankande vid Pölsa i helgen. Det var bara för det var för fint väder så det var inte bara tändkulemaskiner som spelade "tong tong tong", utan massa vanliga styrpulpetare kunde ta sig ut också så det var mycket buller å bång i vattnet. Men det var mycket fiskar på dans, jag försökte stöta på en Lubb inne i skrevan i berget, men det gillade inte blåmusslan Bosse så han öppnade sig och drog igen sin muskel så att min ena fena fastnade. Taskigt tyckte jag. Istället var det en Kvabbso (manlig Stenbit) som försökte stöta på mig hela natten men jag är ju inte lagd åt det hållet så jag fick simma till Lilla Pölsa där mormor Ärtz bor och lägga mig över natten. Men nu äntligen vardag igen och man kan se sina ovänner simma in i nåt som ser ut som ett fotbollsmål...

    SvaraRadera
  2. Jofedda du kanske skulle lägga in en gästblogg. Meddela bara när du är redo.

    SvaraRadera
  3. Död åt nordsjö harry

    SvaraRadera
  4. Skära skar skört skörn

    SvaraRadera