måndag 5 oktober 2009

Danmarksäventyret

Lite sent men bättre än aldrig här kommer en reseberättelse från det danska broderlandet eller skämmeläbe som vi också säger. Jag hade kommit till Hirtshals på söndag och hade lokaliserat mitt granna hotell. Väl incheckad så tog ja en tur på stan och då i synnerhet den stora fina hamnen med dom vackra ljusblå fiskebåtarna. Efter ett par goa gröna och en dejlig middag så gick jag snart och la mig. Måndag 06,45 stod Jörgen och väntade på mig utanför hotellet med destination Hirtshals fiskauktion. Väl där följde vi auktionen med stort engagemang jag pekade ut ett par lådor som våran inköpare köpte till oss.

Två bilder ifrån auktionen, och en bild på Mattias tillsammans med Jörgen.

Efter en timme så var det slut nöjda och glada i hågen så tog vi oss till Möllers fiskexport som inköpsfirman heter. Väl där kikade vi på vår inköpta fisk och sen intog vi en ordentlig riktigt dansk frukost bestående av nyinköpt varm kottlettrad av svin, pillede rejer, leverpostej, saltgurke, och risted lög. Vi snackade med våra gemytliga danska kollegor ett tag tog sen farväl och fortsatte sedan den vackra vägen mot Fredrikshamn. Där tog vi en titt in på Sika fisk som tillhandahar oss med odlade foreller och rödingar. Vi fick se hur en forell odlar fabrik såg ut från insidan mycket lärorikt. Efter det intog vi en underbar lunch bestående av rödspätta på resturang Vägteren (Jörgen bjöd på lunchen). Kl 14,00 avgick Stena Danica och vi tog avsked på kajen en underbar tur till Danmark var därmed avslutad.

6 kommentarer:

  1. Låter som att du har haft en trevlig resa mattias!

    SvaraRadera
  2. Varför fick inte jag följa med?

    SvaraRadera
  3. Du kan inte prata danska så bra

    SvaraRadera
  4. Jodå...
    Jaeg Skae Ge Dig En Sprude Dit Schwin!

    SvaraRadera
  5. Vem är Mattias och vem är Jörgen?
    Är det en "stor fesk" som de tittar på?

    SvaraRadera
  6. Till Henke...
    Mattias är för konflikträdd så han vill alltid vara för sig själv när han vill snacke mä Jörgen...

    SvaraRadera